Toen ik een paar maanden geleden op LinkedIn benaderd werd om te gaan werken bij Student Consultant, wist ik meteen dat dit een uitdaging zou zijn. Bovendien werd verteld dat er niet alleen een focus zou liggen op werk, maar ook op persoonlijke ontwikkeling en het ‘student zijn’. Aspecten die ik zelf ook belangrijk vind.

De uitdaging begon al bij de sollicitatieprocedure waar ik niet alleen op mijn skills werd getest, maar ook of ik als persoon wel bij Student Consultant paste en Student Consultant bij mij. De sollicitatieprocedure was erg anders dan ik had verwacht, aangezien deze bestond uit een gesprek en twee cases in plaats van alleen een gesprek. Tijdens de cases kreeg ik al feedback. Dit hielp me direct om het consultancy vak beter te begrijpen en om te begrijpen hoe het verschilt van wat ik op de universiteit leer. De tweede case, waarbij ik mijn analytische vaardigheden en rekenvaardigheid moest toepassen, vond ik vrij pittig. Echter, als ik erop terugkijk moet ik zeggen dat deze case toch erg interessant was. Dit was omdat je op een manier moet analyseren en redeneren die je niet gewend bent. Dit is iets wat ik later tijdens mijn eerste project ook heb kunnen toepassen en verbeteren en nu erg kan waarderen.

Om me voor te bereiden op mijn eerste project kreeg ik, nadat ik was aangenomen, intensieve maar ook gezellige core-trainingen. Hier kreeg ik de kans om verschillende studenten met gevarieerde achtergronden te ontmoeten. Bij deze trainingen werkten we met elkaar samen om onze skills als consultants te verbeteren. Niet alleen onze hard skills werden getraind, zoals presenteren en deliverables opstellen, maar ook soft skills die eigenlijk net zo belangrijk zijn. Met deze soft skills op zak merkte ik dat ik veel flexibeler was in het omgaan met verschillende mensen en gepaste strategieën kon gebruiken om taken soepel te laten verlopen.

Tijdens mijn eerste project merkte ik direct al hoe handig de geleerde soft skills waren bij het benaderen van mensen. Hier is het namelijk belangrijk dat het bericht duidelijk is en dat er geen tijd verspild wordt aan communicatieproblemen en hieruit voortkomende inefficiënties. Daarnaast vond ik het ook ontzettend leuk om alle kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studie in de praktijk te kunnen brengen.

Wat het project uitdagend maakte was dat het over software van Salesforce ging, iets waar ik nog nooit eerder van had gehoord. Gelukkig werkte ik samen in een team van het bedrijf zelf met mensen die veel kennis hebben in dit vakgebied. Ik vond het erg leerzaam om samen te werken in een team dat vooral gericht was op het technische aspect van het project, terwijl ik juist meer gericht was op de bedrijfskundige kant. Als gevolg hiervan konden we elkaar goed aanvullen en leerde ik bij veel brainstormsessies ook meer over de technische aspecten die ik anders nooit zou weten. Wanneer ik tegen problemen aanliep, kon ik altijd met een ervaren consultant van ons partnerbedrijf Blupoint praten. Dit kon ik enorm waarderen.

Bij de start van dit project had ik verwacht dat het een uitdaging zou zijn om mijn studie en consultancy werkzaamheden te combineren, maar dit viel heel erg mee. Bedrijven weten dat ze werken met studenten, die ook naar school moeten, waardoor er graag met je wordt meegedacht om te zorgen dat het project soepel kan verlopen. Dit waardeer ik enorm. Al met al vind ik het erg leuk om met mijn werk bij Student Consultant bij verschillende soorten projecten aan te sluiten en steeds meer te begrijpen van vakgebieden waar ik normaal niet mee in aanraking zou komen. Kortom, ik ben super blij dat ik nu deel uitmaak van het team van Student Consultant!