Mike´s eerste maanden bij Student Consultant
De eerste maand van Mike bij Student Consultant
Ik ben Mike en sinds 3 maanden ben ik werkzaam bij Student Consultant en zal jullie meenemen in hoe mijn eerste maanden bij Student Consultant zijn verlopen. Ik ben bij Student Consultant terecht gekomen omdat ik opzoek was naar een extra uitdaging naast mijn studie om mijzelf verder te ontwikkelen en een baan die mooi zou staan op mijn CV. Via een vriend, die al werkzaam was bij Student Consultant, hoorde ik hoe enthousiast hij was over het bedrijf en het werk wat hij doet. Ik besloot wat informatie over het bedrijf op te zoeken en uiteindelijk te solliciteren.
De eerste maand bestond hoofdzakelijk uit de sollicitatieprocedure, die ongeveer 3 weken in beslag nam. Het begon met het sturen van mijn CV en motivatiebrief, waarna ik een bericht kreeg dat ik op gesprek mocht komen voor het eerste fit- en case interview. Alvorens dit interview hebben we een meeting ingepland waarin de nieuwe sollicitanten voor worden bereid op de 2 fit en case interviews.
Tijdens het eerste gesprek hebben we mijn CV doorgenomen, hebben we het erover gehad waarom ik graag bij Student Consultant wilde werken en hoe ik een meerwaarde kan het zijn voor dit bedrijf. Het tweede deel van het interview bestond uit een korte case. Tijdens deze case kregen we een vraagstuk van een bedrijf waarmee we een analyse moesten uitvoeren, waar we vervolgens een korte presentatie over moesten geven. Enkele dagen later kreeg ik bericht dat ik succesvol door deze ronde heen was gekomen en voor het laatste fit en case interview op gesprek mocht komen.
In het tweede gesprek kwam de fit tussen mij en Student Consultant meer aan bod en hebben we het gehad over mijn sterke en ook mindere sterke eigenschappen. Hierna volgde een back-of-the-envelope case. Tijdens deze case werk je samen met de interviewer een rekenkundig vraagstuk uit, waarin je op basis van analytisch denkvermogen en strategisch inzicht samen tot een oplossing komt. Deze case vond ik deze case zeer uitdagend, hierbij waren er veel aspecten waarmee rekening moest worden gehouden. Ik keek met gemengde gevoelens terug op deze case. Gelukkig kreeg ik een week later een positief belletje en was ik aangenomen bij Student Consultant.
Toen ik aangenomen was, moest ik de beslissing gaan maken voor welke interne functie ik mijzelf wilde gaan inzetten. Verschillende functies stonden open waaruit gekozen kon worden en uiteindelijk heb ik gekozen om binnen het marketingteam samen met een collega de SEO en SEA werkzaamheden op me te nemen. Binnen dit team hebben we maandelijks een marketing meeting, waarin de voortgang binnen marketing besproken wordt en nieuwe taken voor de komende maand worden verdeeld. Daarnaast hebben we wekelijks sprintmeeting van een kwartiertje waarin kort besproken wordt hoe het de afgelopen week is gegaan binnen je specifieke functie binnen marketing.
De tweede maand van Mike bij Student Consultant
Om ons wegwijs te maken binnen Student Consultant en de nieuwe consultants kennis te laten maken met alles omtrent het opstarten en uitvoeren van een project, heeft Student Consultant de CORE trainingen geregeld. Deze CORE trainingen bestaan uit 2 trainingen, gegeven op ons kantoor in Tilburg en bereid de consultants voor op een succesvolle start bij Student Consultant.
De eerste training begon met een kennismaking, waarna dieper in werd gegaan op verschillende aspecten binnen Student Consultant, waaronder onze services, geschiedenis, structuur en doelstellingen. Hierna was het tijd voor een goed verzorgde lunch. Na de lunch werd uitgebreid uitgelegd hoe je een project opstart, dit hebben we vervolgens door middel van een case zelf geoefend. Na het uitvoeren van deze case werden onze presentatievaardigheden getest en hebben we allemaal een korte presentatie gegeven. We sloten de dag af met de uitleg van een case, waarover we bij de volgende CORE training een presentatie over moesten geven.
De tweede CORE training begon met de presentaties van de huiswerkopdracht, waarin we van ervaren consultants en elkaar feedback kregen op presentatievaardigheden en inhoudelijk op de uitvoering van de case. Nadat alle presentaties geven waren kregen we nog informatie over het uitvoeren van project en paar kleine opdrachtjes. Hierna was het weer tijd voor een de lunch. Deze tweede dag kwam iets eerder ten einde dan de eerste training en rond het begin van de middag was de training dan ook afgelopen.
Nadat de CORE trainingen erop zaten konden we in de gaten houden welke projecten er voorbij kwamen en als je interesse had in een project kon je een berichtje sturen en werd er samen gekeken of dit project iets voor jou was. Als je nog geen project hebt kan je intern binnen je organisatorische functie uren maken om toch een stabiel inkomen te genereren.
Om jezelf te ontwikkelen op het gebied van consulting en om je netwerk uit te bereiden worden er maandelijks trainingen georganiseerd. Deze trainingen worden gehouden bij consultancy kantoren door Nederland en afgelopen training vond plaats op kantoor bij Bluefield in Utrecht. De vond plaats op maandag en begon aan het einde van de middag. Dit is voor de meeste trainingen het geval. De training begon met een kleine voorstelronde en daarna zijn we aan tafel geschoven voor het diner. Na het eten en een kennismaking met de werknemers van Bluefield kregen we een presentatie over het bedrijf. Hierna volgde een case waarvoor we ruim 2 uur de tijd kregen om deze op te lossen in groepen. Met wat extra hulp hebben we allemaal de case afgerond en is de avond geëindigd met de presentaties van elke groep. Na de training was er nog een gelegenheid om samen nog even na te praten. Hieronder vind je een aantal foto´s van de training van Bluefield.


De derde maand van Mike bij Student Consultant
In de derde maand, vond de eerste Business Development Meeting (BDM) plaats, in deze meeting wordt de voortgang binnen Student Consultant besproken en worden nieuwe mededelingen gedeeld. Deze BDM hebben wij samen met de consultants uit Nijmegen gekeken in een café, waarna we nog iets gedronken en gegeten hebben en menig collega nog tot de late uurtjes in de stad heeft gestaan.
Het eerste project waar ik bij geholpen heb was een aanvullend deskresearch voor een project dat al een paar maanden bezig was en waar ze wel wat extra mankracht konden gebruiken. Hiervoor heb ik enkele weken een onderzoek uitgevoerd om zo al enige ervaring op te doen voordat ik aan mijn eerste eigen project kon beginnen.
Na een aantal weken kwam er een interessant project voorbij bij de gemeente Nijmegen waar ik wel geïnteresseerd in was. Het project bestond uit het formuleren voor een datastrategie voor de gemeente Nijmegen voor de aankomende jaren. Samen met een collega ben ik vervolgens aan de slag gegaan op dit project. Het project begon met een kennismakingsgesprek met onze contactpersoon, na dit gesprek hebben wij gezamenlijk een projectvoorstel geschreven en dit voorstel besproken met onze opdrachtgever. Na een erg positief gesprek, waarin ons projectvoorstel werd goedgekeurd door de opdrachtgever, konden we verder aan de slag te gaan met het project. Het schrijven van het projectvoorstel en projectplan hebben we gedaan in overeenstemming met onze Head of Quality die tevens ook vergelijkbare projecten heeft uitgevoerd of gecoacht. We hebben er samen met onze opdrachtgever voor gekozen om 1 dag in de week op locatie te werken en de rest van de uren vanuit huis. Het werken op locatie was voor mij ideaal omdat als we tegen problemen aan liepen we snel konden schakelen met de opdrachtgever om deze problemen uit de weg te ruimen en snel meters te kunnen maken.
Tijdens deze maand hadden we ook ons uitje van de interne functie die elk kwartaal gehouden wordt. Dit kwartaal gingen we naar Tilburg om daar onszelf te proberen te bevrijden uit een VR escape room. Tijdens deze escape room kregen we een diner en begonnen we aan de eerste biertjes. Na het eten zijn we nog even de kroeg in gedoken om nog een Champions League wedstrijd te kijken die toen aan de gang was, waarna iedereen de trein naar huis heeft gepakt.


Wil je nog meer persoonlijke verhalen van onze consultants lezen? Lees dan ook de verhalen van Floor, Zara en Sybe!