Klantcase - HDI

23-05-2024

Klantcase - HDI

Procesmodellering bij HDI Global Nederland

HDI Global Nederland is een toonaangevende verzekeringsmaatschappij en een wereldwijde speler in de verzekeringsindustrie met een focus op bedrijfsverzekeringen in de industriële sector. HDI Global Nederland biedt een breed scala aan verzekeringsproducten en -diensten aan bedrijven, evenals oplossingen voor risicomanagement. Hun doel is om klanten te ondersteunen bij het beschermen van hun activa en het beheersen van risico’s in de dagelijkse bedrijfsvoering. HDI streeft naar continue verbetering en efficiëntie in haar bedrijfsprocessen om de klanttevredenheid te verhogen en concurrerend te blijven in de alsmaar veranderende verzekeringsmarkt. 

Vraag 

Bij HDI zien zij dat de verzekeringsindustrie steeds complexer wordt. Daarom willen zij hun processen optimaliseren om klanten optimaal te bedienen. Hun doel is om alle bedrijfsprocessen gestructureerd in kaart te brengen, te standaardiseren en te implementeren. Zonder deze aanpak kunnen zij hun operationele samenhang en efficiëntie verliezen. 

Onze aanpak 

Student Consultant is begonnen met een gedetailleerde visualisatie van de bestaande bedrijfsprocessen in Miro, waarbij we gebruik hebben gemaakt van een collaboratieve benadering. Hierna zijn sessies gefaciliteerd met gebruikers om de procesweergave te valideren en te verfijnen, zodat deze nauwkeurig aansluit bij de operationele realiteit van HDI. Na deze validatiesessies hebben we concrete uitgangspunten opgesteld waarbij efficiëntie en uniformiteit over verschillende lines of business centraal stonden en waarbij rekening is gehouden met de gebruikers. In de volgende fase hebben we knelpunten en risico’s geïdentificeerd, welke opnieuw werden teruggekoppeld aan de betrokken stakeholders voor validatie en discussie. Met deze gevalideerde procesplaat als leidraad zijn de student consultants aan de implementatiefase begonnen.  

Een essentieel onderdeel van onze aanpak is het geordend overbrengen van alle geoptimaliseerde processen naar de BIC-tool. Hiernaast hebben we een herindeling uitgevoerd van alle gedocumenteerde processen van HDI. Deze herindeling in BIC biedt HDI een centrale en overzichtelijke locatie voor het beheer en de monitoring van hun geoptimaliseerde bedrijfsprocessen. We realiseren hierbij niet alleen een naadloze integratie maar zorgen ook dat alle medewerkers bekwaam zijn om de vernieuwde processen efficiënt te gebruiken.  

Resultaat

Door de inzet van Student Consultant heeft HDI: 

  • Een gedetailleerde visualisatie van bestaande bedrijfsprocessen verkregen; 

  • Concrete uitganspunten, knelpunten en risico’s geïdentificeerd en aangepakt; 

  • Efficiënte en uniforme bedrijfsprocessen ontwikkeld na interactieve sessies met stakeholders uit verschillende lines of business; 

  • Een gestructureerde implementatie, inclusief begeleiding van het personeel, resulterend in een naadloze integratie van geoptimaliseerde processen in de BIC-tool. 

Benieuwd naar andere klantcases van Student Consultant? Lees dan eens de Triaspect klantcase over een exploratief onderzoek naar AI of bekijk onze afgeronde projecten per sector.

 

Benieuwd wat Student Consultant voor jouw organisatie kan betekenen?

Contact
Onderzoek publieke sector